
Bangladesh - Annual report 2003 
 

 

With more than 110 journalists physically attacked, 130 threatened and 25 arrested, the toll 

under Prime Minister Khaleda Zia¹s government was exceptionally heavy. The government¹s 

composition  an alliance of conservatives and Islamists  led to greater intolerance toward the 

independent press. 

 

Press freedom violations in 2002 culminated in a wave of arrests of journalists linked to the 

reporting carried out by a TV crew from Britain¹s Channel 4 on the political situation in 

Bangladesh. At least five journalists were arrested and accused of activities against the state 

and participation in an international conspiracy. The police went so far as to torture some of 

them during interrogation, including Reporters Without Borders correspondent Saleem 

Samad. 

 

The government exploited patriotic sentiment to convince the population that certain 

Bangladeshi and foreign journalists, backed by organisations such as Reporters Without 

Borders, were trying to destabilize the country by investigating the rise of Islamist 

movements. According to the authorities, religious violence was not a problem and there 

were no radical movements in Bangladesh. Those who contradicted this were subjected to 

harassment with the support of an Islamist and conservative press inclined to the worst 

excesses. 

 

The government¹s acute paranoia contributed to the already existing level of violence against 

journalists. With at least 250 journalists assaulted or threatened with death, three reporters 

murdered, 20 newspaper offices or press clubs attacked and 25 journalists detained by the 

authorities in 12 months, Bangladesh is by far the world¹s most violent country for 

journalists. ³Not a day goes by without the press reporting an attack or death threat against a 

journalist,² said Nayeemul Islam Khan, a former editor of the daily Ajker Kagoj. This 

endemic violence against journalists is serious threat to press freedom. 

 

³The general security situation is horrifying,² said a European diplomat based in Dhaka. 

Around 280 persons were believed to have died in politically-motivated killings in February 

alone. Nothing seemed to be able to rein in violence against the press, which undermined the 

readiness of national and local media to tackle issues that were crucial for the country: 

corruption, collusion between organised crime and politicians, and conflict between religious 

groups. In 90 per cent of the attacks on the press, the perpetrators were known: political 

activists, organised crime groups, petty criminals and police. 

 

Bulbul Monjurul-Ahsan, who heads the Bangladeshi press freedom organisation Media 

Watch, attributed the violence above all to the principles of allegiance and protection 

governing relations between the political class and the underworld. ³Once the small-time 

gangsters enjoy the protection of local politicians or officials, they can get away with 



anything, including physically attacking journalists. It is always hard to say if attacks were 

instigated by politicians or if they were carried out on the initiative of the criminals.² 

 

Nearly a thousand journalists marched through the streets of the capital on 2 October to 

shouts of ³Down with violence against journalists.²  They were protesting against both 

physical attacks and the fabrication of prosecution cases in retaliation for their reporting on 

corruption, organised crime and religious intolerance. Some paradoxically thought that the 

violence was a sign of press maturity. Reporters Without Borders correspondent Saleem 

Samad said: ³Journalists are better trained and bolder. So they are more exposed when they 

tackle sensitive issues. The politicians, especially the local ones, are unable to accept this 

positive evolution.² 

 

Nonetheless, Bangladesh¹s media landscape was never so diverse. According to the 

information ministry, there were 294 national and local daily newspapers. The most widely 

sold was Jugantor with a circulation of 270,000, followed by Prothom Alo with more than 

220,000 and Ittefaq with nearly 200,000. The top ten in circulation size also included 

Janakantha, Inqilab, Bhorer Kagoj and Ajker Kagoj, but no English-language daily. On the 

other hand, the closure of the first privately-owned broadcast TV station, Ekushey TV, as a 

result of a controversial court decision was a major blow to diversity in the broadcast media. 

It left just one TV channel with nationwide coverage, BTV, which was closely controlled by 

the government.  Two other channels of limited range and resources tried to report the news, 

although in December the government asked them use the official agency¹s dispatches in all 

of their news programmes. 

 

Aside from self-censorship, due mainly to government pressure on editors and violence 

against the press, the Bangladeshi news media were not generally subject to any control. 

Nonetheless, succeeding governments have never really liberalised the radio waves and there 

is only one privately-owned radio station, Metro Wave, but it does not carry political news.  

The English and Bengali-language services of Voice of America in 2002 finally obtained the 

right to retransmission in Dhaka on the state radio¹s FM frequencies. 

 

After years of armed struggle, extreme-left movements in the southwest of the country such 

as the Purba Bangla Sharbahara Party (PBSP) have turned into criminal organisations and 

local correspondents who reported on this evolution were regularly targeted. With eight 

journalists killed in the past six years, this was undoubtedly the most dangerous part of 

Bangladesh for the press. 

 

Two World Bank reports caused a stir in Bangladesh in 2002. The first accused its journalists 

of being easily corruptible and failing to do enough investigation. The second denounced the 

culture of administrative secrecy as an obstacle to good governance. It said journalists were 

denied access to much information classified variously as top secret, secret, confidential or 

restricted and were subject to an Official Secrets Act that makes it a crime to publish 

³secrets.² In fact, the government had an armoury of some 20 laws that could be used to jail a 



journalists. As in many Asian countries, this includes ³contempt of court², a crime introduced 

by the British in 1926. 

 

Note: Because of the many cases  often more than two a day  of journalists attacked or 

threatened, Reporters Without Borders does not claim that what follows is an exhaustive list 

of press freedom violations. This is all the more so as the Reporters Without Borders 

correspondent, Saleem Samad, who has the task of compiling this information, was himself 

imprisoned in the latter part of the year. 

 

Three journalists killed 

Seven armed men abducted Shukur Hossain, 40, of the regional daily Anirban from his home 

in Dumuria in the southwestern Khulna district on the night of 5 July 2002, forced him into a 

boat on the River Ghangrail and then gunned him down when he tried to escape. Witnesses 

saw the gunmen fire shots at Hossain, especially at his head, before they left with his body. 

The body was never found, Hossain¹s editor told Reporters Without Borders in December. 

The police interrogated 11 suspects, most of them members of a banned group, the Biplobi 

Communist Party, which Hossain had criticised in several reports that had earned him a 

number of death threats during the three months before his death. His killers were never 

formally identified. 

 

Harun-ur-Rashid, 44, of the local daily Purbanchal, was gunned down on 2 March as he was 

going home by motorcycle in the city of Khulna, southwest of Dhaka, He had joined his 

newspaper in the 1980s and often wrote about the far left and organised crime in the area. His 

close relations with the Communist Party of Bangladesh (which abandoned armed struggle) 

and his contacts with the police made him a target for the Purba Bangla Sharbahara Party 

(PBSP). A Reporters Without Borders fact-finding mission that went to Khulna in March a 

few days after his murder was told by the local police chief it was linked to his reporting on 

organised crime and was probably the work of PBSP members. Interior minister Altaf 

Hossain Chowdhury visited the family and local officials in Khulna, promising to catch those 

responsible and to help the family financially.  No money was ever handed over, Reporters 

Without Borders was told. Seven suspects were identified, mainly PBSP members. The 

leading one, PBSP member Moktar Hossain Baby, was arrested by police in the city of 

Jessore on 20 April. 

 

One other journalist was murdered in 2002, but at the end of the year it was impossible to say 

if his death was linked to his work as a journalist. 

 

Police in the southeastern town of Srimangal found the mutilated body of Syed Farroque 

Ahmed on 3 August, more than two months after he disappeared. Aged 50, Ahmed brought 

out a local publication, Pubali Barta, on a regular basis. Relatives said they were unaware of 

his having any enemies. Police had no leads. 

 

 

 



New information on journalists killed before 2002 

 

A police officer in the southwestern city of Khulna briefed the press in early March 2002 on 

progress in the investigations of the killings of journalists in the region in recent years. He 

said police had passed to the judge the results of the investigation into the murder of 

journalist Nahar Ali, killed in April 2001 near his home in Dumuria. The file had 16 suspects, 

most of them members of banned armed groups. Six were arrested but they had not been tried 

by the end of the year. Three persons received prison sentences for the 1994 murder of Abdul 

Gaffar Chowdhury of the newspaper Spulingah in the western city of Jessore. Four known 

criminals received life sentences for the 1995 murder in Jessore of a journalist known as 

Faruk, who worked for the daily Runner. The 1998 murder in Jessore of the Runner¹s editor, 

Saiful Alam Mukul, in which the police had 22 suspects, was in the process of being tried. In 

the January 2000 murder of Mir Illias Hossain, editor of the local daily Bir Darpan, police 

had submitted to the courts a file with the names of five suspects, members of far-left groups, 

two of who had been arrested. 

 

The trial of suspects in the murder of S.M. Allaudin, editor of the local weekly Ogrodoot, was 

for the moment blocked, although police claimed to have submitted the results of their 

investigation identifying 10 suspects in 1996. In the murder of journalist Bazlur Rahman in 

Chuadanga, police were on the point of submitting a file with seven detainees for trial. 

Finally, proceedings were reported to be advancing in the July 2000 murder of Shamsur 

Rahman, the Jessore correspondent of the newspaper Janakantha. But Reporters Without 

Borders was told that most of the suspects in this case, including some close to the ruling 

Bangladesh Nationalist Party (BNP), had been released on bail and were pressuring police 

and other authorities to have their names removed from the list of accused. As a result, the 

authorities had effectively written off the original police investigation, which had clearly 

identified who was responsible. The victim¹s wife accused the government of obstructing the 

case. 

 

14 journalists imprisoned 

Journalist and human rights activist Shahriar Kabir was released on bail from Dhaka central 

prison on 20 January 2002 after two months in detention. Dozens awaited him outside, 

including family members who had been barred from visiting him in prison. His release, as a 

result of a high court order the day before, was held up for several hours at the last moment 

on the pretext that a senior official was absent. Accused of sedition, Kabir was granted only a 

six-month conditional release pending trial but no trial date had yet been set at the end of 

2002. He faced a possible death sentence or life imprisonment under criminal code article 

123 A (sanctioning those who condemn the creation of Bangladesh and call for the end of its 

sovereignty), article 124 A (sanctioning sedition) and article 505 A. Hours after leaving 

prison, Kabir confirmed that he still wanted to make a documentary about the recent violence 

against religious minorities in Bangladesh, which was the reason police arrested him on 22 

November 2001 at Dhaka airport, confiscating his passport and dozens of video and audio 

cassettes. Kabir said he would continue to combat ³the fundamentalist forces² and thanked all 

those who campaigned for his release. 



 

The Islamist press had waged a campaign of calumny against Kabir while he was detained, 

issuing what was tantamount to calls for his death. This was especially so with the daily 

Inqilab, owned by former Pakistan army ally Maulana Abdul Mannan, considered a war 

criminal by several human rights organisations. Inqilab¹s editorials accused Kabir of being a 

traitor and selling out to India, and urged its readers to demonstrate against his release. Worse 

still, the newspaper published Kabir¹s private e-mail correspondence, which it had evidently 

obtained from a Bangladeshi intelligence agency. Kabir called Inqilab a ³Taliban press 

mouthpiece² and said it had declared him to be ³murtad² (against Islam). ³If I am killed by one 

of these Islamists, the responsibility will lie with the newspaper Inqilab,² he told Reporters 

Without Borders. 

 

Aminul Islam Chowdhury, the daily Ittefaq¹s correspondent in the northeastern town of 

Sirajganj, was arrested on the night of 30 January by police who came to his home with a 

warrant for not paying his electricity bill. Although he showed payment receipts, they took 

him to the police station. In a court appearance the next day, his lawyers requested his release 

on bail, which was refused the following day. He was finally released two weeks later. His 

arrest was thought to be linked to Ittefaq reports during the election campaign in September 

2001 that displeased local BNP candidate Iqbal Hassan Mahmud, who subsequently became 

energy minister. 

 

Shakawat Hossain Ibne Moin, editor of Sheekal, a local newspaper in the western town of 

Kushtia, was arrested on 2 April as result of a libel complaint brought by a local government 

official who had been accused of corruption in the newspaper. As he was ill, he was taken 

handcuffed to hospital and was released on bail five days later. 

 

Shamim Ahmed of Tetulia, a local newspaper based in the southern town of Mirzaganj, was 

arrested on 8 May because of his reporting about violent crime in Mirzaganj, which is where 

interior minister Altaf Hossain Chowdhury comes from. He was freed on bail on 20 May. His 

editor refused to confirm the arrest for fear of further reprisals against the newspaper. 

 

Ashokesh Rai and his brother Amaresh Rai, correspondents in the western city of Faridpur 

for different daily newspapers (Bhorer Kagoj and Ajker Kagoj, respectively), were jailed in 

the city¹s prison on 23 September after Islamists and conservatives accused them of being the 

authors of a play, ³Katha Krishnakali,² branded as blasphemous. Officials initially said they 

were being held for their own safety because the Islamists had called for the death of 

everyone linked to the theatre troupe performing the play. It later emerged that they were 

detained as suspects, apparently at the behest of a judge before whom they had appeared the 

previous day in response to a summons. The judge added newspaper articles they had written 

to their case file. 

 

Helal Uddin, correspondent of the daily Bhorer Kagoj in the northwestern town of Sirajganj, 

was arrested on 21 October during a nationwide anti-crime operation by police. When he was 



taken before a judge a week later, his request for release on bail was turned down. It was not 

known what he was charged with. 

 

Moniruzzaman Monir, correspondent of the newspaper Jugantor in the southern town of 

Nalchity, was arrested by a police inspector on 23 October as a result of a complaint for 

intrusion and extortion brought by the brother of Abu Baker Siddique, the leader of the 

fundamentalist party Jamaat-e-Islami, over an article by Monir accusing the local Jamaat-e-

Islami leader of corruption. Monir was being held in Nalchity prison while the police carried 

out an investigation. 

 

Reporter Zaiba Malik and cameraman Bruno Sorrentino of British television¹s Channel 4, 

their interpreter Priscilla Raj and their driver Mujib were arrested on 25 November as they 

were about to cross the eastern border into India near Benapole. Accused of ³activities against 

the state² and ³subversion,² they were taken to Dhaka for questioning. They had just spent 

several days in Bangladesh preparing a report on the political and religious situation. Malik 

and Sorrentino had entered the country with tourist visas to avoid monitoring the authorities. 

The same day as they were arrested, police began searching for journalist Saleem Samad, 

Reporters Without Borders¹ correspondent in Bangladesh, who had worked as their fixer. 

Secret service agents watched Samad¹s home, his family was harassed and his telephone was 

cut. At the same time members of the BCDJC, a press freedom organisation affiliated to 

Reporters Without Borders, especially Mainul Islam Khan, were also watched and threatened 

because they had helped the Channel 4 crew. This harassment was supported by conservative 

and Islamist newspapers. An article in the pro-government newspaper Dinkal on 16 

November branded the Channel 4 team as ³conspirators.² 

 

Plain-clothes police arrested Samad at 3 a.m. on 29 November at the home of a friend in 

Dhaka, took him to a police station in the city and tortured him during interrogation. Shortly 

thereafter, Khan fled the country to avoid arrest. The authorities released Malik and 

Sorrentino from Dhaka prison and deported them on 11 December. Foreign minister Reaz 

Rahman said at a press conference that they benefited from the government¹s generosity after 

agreeing to sign a letter in which they voiced regret for investigating the presence of al-Qaeda 

in Bangladesh without a press visa and undertook not to use any of the video footage they 

had shot. Rahman added that the situation of Raj and Samad would be considered 

subsequently in the light of ³the country¹s laws.² 

 

Malik voiced concern about Raj and Samad in a statement on 13 December. ³We appeal to 

the Bangladeshi authorities to release them too, and to ensure their future safety and their 

families¹ safety,² she said. On 18 December, the high court ruled that Raj should be released 

on bail and she was set free four days later. She confirmed to the press that she had been 

tortured psychologically and physically, above all by means of electric shocks. The high 

court ordered Samad¹s release on 23 December in response to a petition by his lawyer. But 

the next day the government had his detention extended by a month under the Special Powers 

Act, without ever explaining its grounds for invoking this law. During the last week of 2002, 

his lawyer and family were barred from visiting him in prison, while the Islamist newspapers 



Inqilab and Sangram on 31 December accused Samad, other journalists and the Indian secret 

services of an ³international conspiracy² against Bangladesh. 

 

Journalists and human rights activists Muntasir Mamun and Shahriar Kabir were arrested on 

8 December in Dhaka. Mamun was accused of publishing articles criticising the government 

and participating in the ³conspiracy² against his country. Kabir was suspected of giving an 

interview to the Channel 4 team on the political situation in Bangladesh. Tortured while 

under interrogation, Kabir had a heart attack. He was released from the prison in the 

southeastern city of Chittagong on 7 January. Three days earlier, the high court had ruled that 

he was illegally detained under the Special Powers Act and ordered him set free within 24 

hours. Nonetheless, the government had tried to have his detention extended by 90 days, 

claiming that the high court¹s order did not reach the prison. Kabir told the press his arrest 

had been an act of revenge by the ruling party and said his fellow inmates were being 

mistreated. Mamun was set free from the Dinajpur district prison on the orders of the high 

court on 9 January. 

 

Enamul Huque Chowdhury, a reporter with the official news agency BSS and a stringer for 

Reuters, was arrested on 13 December because he had quoted interior minister Altaf Hossain 

Chowdhury in a Reuters dispatch as saying al-Qaeda could have been behind the cinema 

attacks in the northern city of Mymensingh on 7 December. The minister had quickly denied 

having said this, and Reuters had killed the report. After being charged, the journalist was 

detained for seven days at the request of the police Criminal Investigation Department, and 

was interrogated without being able to see his family or lawyer. Under torture, he admitted 

writing a ³false report² to harm the interior minister at the request of opposition leader Saber 

Chowdhury. Within hours of his arrest, he was dismissed by BSS. Information minister 

Tariqul Islam asked Reuters to publicly apologise because, he said, there was no al-Qaeda 

network or Taliban in Bangladesh. 

 

Nine journalists detained 

Sakhawat Hossain of the newspaper Matribhumi was detained in a Dhaka street on 5 

February 2002 as he watched a traffic policemen obtain bribes from drivers. Colleagues had 

to intervene to obtain his release later the same day. 

 

Farid Ahmed, the news agency UNB¹s correspondent in Dhaka university, and Kabir Ahmed 

Khan, correspondent for the daily Ajker Kagoj, were arrested on 15 February when 

paramilitary forces raided university dormitories searching for ³terrorists.² Soldiers threatened 

to throw acid in the journalists¹ faces if they did not accompany them to their headquarters 

for questioning. They were held for 18 hours in a cell, blindfolded and with their hands 

bound. 

 

Al Amin Shahriar, the correspondent in the southern city of Bhola for the daily Manavzamin 

and the Barisal-based regional newspaper Dakinanchal, was arrested on 8 September and 

then released on bail by a judge the next day. He faced charges under articles 385 and 387 of 



the criminal code over a series of reports about an underworld godfather in Bhoola, who filed 

a complaint. Home-made fire-bombs had been thrown at Shahriar¹s home in 2000. 

 

Saiful Islam, a correspondent with the newspaper Jugantor, Omar Ali Sani, a correspondent 

with the daily Ittefaq, and a third journalist know as Babu, who worked for the local daily 

Gono Jagaron, were arrested in the southern locality of Agailjhara on 30 October on a charge 

of extortion fabricated by the local police chief, using false testimony. Their arrests were 

thought to have been prompted by a series of articles on illegal logging. They were released 

on bail the next day after fellow journalists in the nearby district capital of Barisal protested. 

 

Sumi Khan, a correspondent of the weekly Shaptahik 2000 in the southeastern city of 

Chittagong, was detained by police on 28 November on suspicion of having met the Channel 

4 television team. This turned out to be untrue. She was released the next day. 

 

Foyizur Rahman, a correspondent in southeastern Chittagong province for the daily Ajker 

Kagoj, was harassed and detained by police at a post in the Chandanish district on 19 

November while investigating in the area. He was accused of planning to write reports 

criticising the police. 

 

Four journalists kidnapped 

Mamunur Rashid of the Bogra-based daily Korotoa was kidnapped for several hours on 3 

January 2002 in Naldanga, in the western district of Natore, by members of the ruling BNP 

party led by a local party official known as Jahangir. The daily Prothom Alo reported that his 

abductors beat him and threatened to kill him, and that he had to be hospitalised. 

 

Shawkat Hossain, the editor of Bholakantha, a local daily newspaper published in the 

southern city of Bhola, was abducted on 8 January by BNP members who threatened to kill 

him and demanded a ransom from his family. The daily Bhorer Kagoj reported that he was 

set free a week later. 

 

Mohammad Iqbal Hossain Ratan, Prothom Alo¹s correspondent in Keraniganj (south of 

Dhaka), was abducted from his home by six members of the BNP¹s youth wing led by Eklal 

Hossain on 9 July, after his newspaper ran a report on land appropriation by BNP members. 

They tortured him for several hours, broke both of his hands, tried to kill him and left him 

unconscious at a roadside. His family filed a complaint, naming three of the BNP activists, 

whereupon family members were told they would be killed if they did not withdraw the 

complaint. No arrests were made. Local journalists said Eklal Hossain¹s gang had links with 

certain Keraniganj police officers. 

 

Shibly Al Sadeq of the local newspaper Purbakone was abducted by armed men in Raozan, 

near the southeastern city of Chittagong, on 29 September after local BNP leader Giasuddin 

Qader Chowdhury criticised him for one of his reports. He was forced into a van and taken to 

an isolated spot where he was beaten. He managed to escape. 

 



At least 108 journalists physically attacked 

Kamal Uddin of the daily Ittefaq was attacked by members of the ruling party in Chagalnaiya 

in the southeastern province of Feni on 1 January 2002, a day after he wrote a report accusing 

the prime minister¹s supporters of being implicated in the smuggling of Indian products. 

 

Litu Anam, a photographer with the daily Prothom Alo, Altaf Hossain Dulal, a reporter with 

the regional Korotua, and Khaled Ahmed, a reporter with the daily Manavzamin, were 

attacked at a local fair on 1 January in the northern town of Badarganj. The incident began 

when someone snatched Anam¹s camera and the other two intervened. Fairground people 

beat them up, locked them into an unlit room and threatened to kill them if they reported the 

incident in the newspapers. 

 

Tariqul Islam of the daily Purbanchal was attacked as he was returning home on 1 January in 

the southwestern city of Khulna by a member of the BNP¹s youth wing called Tariq. When 

the journalist fought back, the youth fired two shots in the air and fled. 

 

Humayun Kabir of the daily Ittefaq was beaten up by young BNP supporters in Muladi in the 

southern province of Barisal on 1 January over a report on clandestine gambling. They left 

him with a broken rib and multiple bruising. 

 

Quamrun Nahar Shapla, a freelance journalist based in the western town of Natore, was 

beaten by thugs in the street on 2 January. 

 

Masum Sharif of the daily Dainik Shahnama, based in the southern city of Barisal, was 

attacked in the street on 5 January by members of the Juba Dal (the ruling BNP¹s youth wing) 

as he was covering a brawl between local gangs. The newspaper Bhorer Kagoj said one of the 

brothers of the Juba Dal leader shoved Sharif aside and then hit him while he was on the 

ground. He was hospitalised. 

 

Kapil Gosh, correspondent for the dailies Dainik Jugantor and Aparadh Chitr in Chitalmari, 

in the southeastern district of Bagerhat, was investigating incidents of violence on 6 January 

when he was assaulted by members of the youth wing of the Awami League (the main 

opposition party) led by their branch secretary known as Modhusudan. They threatened him 

with reprisals if he told the police. He had to be hospitalised. 

 

Reazzudin Jami, Janakantha¹s correspondent in the eastern city of Brahmanbaria, was 

attacked in his office on 8 January by armed members of the BNP¹s youth wing who did not 

like a series a reports Jami had written about their organisation. They smashed up his office 

and tried to take Jami away with them, giving up because of the protests of the office¹s 

employees. Before leaving, they threatened him with further reprisals if he was not more ³ 

objective² in his reporting. Jami filed a complaint with the police. 

 



Hossain Chisti Shiplu, correspondent of daily Jugantor in Siddirganj, a suburb of Dhaka, was 

attacked and threatened with prosecution on 11 January outside Siddirganj police station by a 

police officer who did not like his reporting on a kidnap case the day before. 

 

About 10 journalists were manhandled and beaten on 12 January outside the offices of the 

judicial police in Dhaka, to which they had rushed on learning of the arrest of Haji 

Mohammed Selim, one of the leaders of the opposition Awami League. On their arrival at 

judicial police headquarters, they were received by police with batons, who drove them back. 

Some of the journalists were badly hurt. 

 

Shawkat Milton, Janakantha¹s correspondent in the southern city of Barisal, was badly beaten 

on 14 January by a group of thugs led by Kabir Uddin Hannu, a parliamentarian affiliated to 

the ruling alliance, because of a report by Milton in that morning¹s issue accusing Hannu of 

being involved in the fraudulent takeover of a local bank. Two other reporters were also 

attacked. Police arrested Hannu but he was released on bail on 23 January. Meanwhile, 

Hannu¹s sister filed a complaint against Milton on 16 January. 

 

Abu Saleh Musa of the Barisal-based monthly Anandalikhon was beaten and threatened with 

further reprisals on 27 January by about 10 members of the ruling BNP who did not like his 

articles criticising the government. 

 

Abu Zafar, editor of the local weekly Faisala in the southern city of Noakhali, was beaten on 

2 February by a group of BNP activists, who ransacked his home before leaving. They 

appeared not to like his newspaper¹s coverage of local politics. 

 

Al Main Miraj, Jugantor¹s correspondent in the southern town of Bakerganj, was beaten by a 

BNP member on 4 February. 

 

Two journalists and a cameraman with the privately-owned TV station Channel i were 

abducted and beaten on 13 February in the southeastern city of Chittagong by the employees 

of a hospital abetted by young BNP activists who accused them of planning to criticise health 

services in Chittagong, the country¹s second largest city. 

 

Shamyol Sarker, Ajker Kagoj correspondent in the southern Jhalkathi district, was beaten up 

on 2 March by thugs critical of his regional reporting. 

 

Jasim Chowdhury Sabuj, Jugantor bureau chief in Chittagong, was hit on 9 March by a local 

government official who objected to his reporting of administrative corruption. Police 

detained the official. 

 

Barun Majumber, correspondent of the newspaper Korotua in the northern town of 

Mahadevpur, was attacked by young members of the ruling party on 17 March after reporting 

that one of them was arrested. 



Kusmat Ali, a freelance journalist in the northern town of Ranisankayl, was beaten with steel 

bars by thugs linked to the opposition Awami League on 9 April. The same day, members of 

a criminal gang attacked a journalist known as Faisal, the Runner¹s correspondent in the 

western town of Satkhira, breaking one of his legs. Also on 9 April, thugs acting at the behest 

of a local official attacked Saiful Islam Jahangir, the editor of the weekly Rangpur Barta, in 

the northern city of Rangpur. 

 

Neaz Mohammad Khan Bitu, a reporter for the newspaper Dinkal in the eastern city of 

Brahmanbaria, was attacked on the evening of 20 April by members of Jatiyatabadi Chattra 

Dal (JCD), the student wing of the ruling BNP, as a result of a report in the newspaper that 

had angered the BNP local branch secretary Haji Syed Emran Reza. During the day, the 

JCD¹s local leader had threatened Bitu and grabbed him by the collar of his jacket. As a 

result, Bitu went to the police station to file a complaint. The police officer did not take the 

complaint, and instead phone Reza, the BNP branch secretary. That evening, armed JCD 

thugs sent by Reza burst into the offices of a local newspaper and dragged Bitu into the street, 

where they punched, kicked and stabbed him before leaving him for dead in front of the 

newspaper. Bitu was hospitalised. Police arrested several suspects in the next few days but 

Reza was not one of them. 

 

Nasir Uddin, Prothom Alo¹s correspondent in Comilla (east of the capital), and a freelance 

photographer known as Sadeq were abducted and beaten by BNP supporters on 20 April 

while investigating the destruction of a number of homes in a village that had been attacked 

by the same BNP group on account of its support for the opposition. 

 

Jahangir Alam Akash, correspondent in the northwestern city of Rajshahi for the daily 

Sangbad, was attacked by BNP activists on 30 April while going to a neighbouring village to 

cover a human rights group¹s investigation into BNP-orchestrated violence in the area. 

Injured by stones and bricks that were thrown at him, he took refuge and returned to 

Rajshahi. The police refused to register his complaint, in which he blamed the attack on the 

ruling BNP. Akash had often reported on BNP violence against the Hindu minority in the 

Rajshahi area. 

 

Nazmul Imam, correspondent for the newspaper Manavzamin in the southeastern town of 

Kushtia, was attacked by five masked thugs using sticks and knives on 28 May. They cut off 

his right thumb and stabbed him 11 times, a doctor said. Kushtia¹s journalists protested and 

called for the arrest of Imam¹s assailants. Police detained four gang members a few days 

later, one of whom confessed to participating in the attack. He said they had wanted to punish 

Imam for writing about their activities and he even named the attack¹s instigator, who was 

not however arrested. Gang members threatened to kill Imam¹s relatives if they pressed the 

police to pursue the investigation. 

 

Syed Mobin Bin Asad Zillu, a photographer for Prothom Alo and the local newspaper Dainik 

Chandnibazar in the northern city of Bogra, was the target of an attempted abduction on 29 

May by Zahirul Islam Bedha, a businessman and deputy chairman of the BNP¹s local branch. 



As Zillu was leaving the city¹s police station, Bedha and another man tried to force him on to 

the back of a motorcycle. Zillu resisted, alerting passers-by who overpowered Bedha and 

took him into the police station. There Bedha hit Zillu and threatened to kill him, so police 

handcuffed Bedha and searched him, finding a pistol. Bedha was detained as a result of the 

complaint filed by Zillu,but was released a few days later. 

 

A.Q.M. Shakawat Hossain of Banglabazar Patrika, Halim Mohammad of Ajker Kagoj and 

Mumtaz Uddin of Matribhumi were beaten by police on 29 May when they went to a crime 

scene and found the police taking a bribe from a bus driver. The three journalists filed 

complaints with the Dhaka Crime Reporters Association and the Khilgaon police station. 

Senior police authorities said the policemen involved would be punished. 

 

Rafiqul Islam Tuhin, Janakantha correspondent in the northeastern town of Habiganj, was 

physically attacked on 15 June as he was leaving town because of death threats apparently 

linked to a report accusing Syed Mohammad Kaiser, a local politician, of war crimes during 

Bangladesh¹s independence war. 

 

A crew from the privately-owned TV station ATN Bangla were manhandled by a police 

officer when they went to Dhamrai police station in the Dhaka suburbs on 18 June to ask 

about the death of truck driver. The policeman pushed the TV crew out, breaking their 

camera. ATN Bangla reported the incident in their evening newscast, but the police issued a 

denial and brought a complaint against the TV station. 

 

About 10 reporters and press photographers were beaten by police on 21 June as they were 

covering President A.Q.M. Chowdhury¹s departure from the presidential palace after he had 

been removed from office. Imran Ahmed, a photographer with the Daily Star, and Sukla 

Haroon of the television station ETV were injured and their equipment was damaged. 

 

Sheikh Abdul Kashem, Inqilab¹s correspondent in the southwestern city of Khulna, was badly 

beaten by thugs on 6 July and was hospitalised in a critical condition. His assailants were 

believed to have been members of the BNP¹s student wing. 

 

Jahangir Alam Shahin, Janakantha correspondent in the northern city of Lalmonirhat, was 

physically attacked on 8 July by members of Jatiyatabadi Juba Dal, a group close to the 

ruling BNP, including its general secretary, A.K.M. Mominul Haq. Passers-by intervened and 

took Shahin to hospital. 

 

Mainuddin Hasan Shahed, Prothom Alo correspondent in the southeastern town of Chakoria, 

and Zahirul Islam, Jugantor¹s correspondent in the same town, were attacked in front of the 

police station on 13 July by a group of thugs led by Jashim Uddin Kishore, an associate of a 

local BNP leader. That evening, the thugs went to Shahed¹s home and threatened his wife, 

mentioning newspaper reports about the BNP. The police said they would investigate and 

arrest those responsible if a complaint was filed, but they insisted that Kishore was not a 



criminal. The two journalists left Chakoria and took refuge in Cox¹s Bazar, in the far 

southeast of the country. 

 

Anti-riot police attacked 10 journalists on the campus of Dhaka university on 29 July during 

a student protest against the vice-chancellor¹s decision to close the university. Borhanul 

Haque Samrat of Prothom Alo, Mahabul Haque Sabu of Ittefaq, Shakil Islam of New Nation 

and Nurun Nabi of the Financial Express were taken to hospital with injuries from kicks and 

blows with gun butts. The police also hit Dipak Acharya of Dainik Probhat, Jahurul Islam of 

the Daily Star and Reuters TV cameraman Rafiqur Rahman, and struck freelance 

photographer Haji Zahirul Haque in the course of trying to take his camera from him. Two 

other journalists, Abdul Bashar Salim of Dainik Janata and Khademul Islam Hridoy of The 

Independent, were briefly detained after being hit. The interior ministry promised to punish 

those responsible and three police officers were suspended. 

 

Mamunul Islam of The Independent and Tapan Kumar Khan of Janakantha were attacked and 

detained by thugs on 7 August while taking photographs of the northwestern port of 

Joypurhat, on the river that forms the border with India. Port workers obtained their release 

and negotiated the return of their cameras, but their film was damaged. The journalists asked 

police and local authorities for help, but they refused to intervene. 

 

Anti-riot police attacked three press photographers, Sanaul Haque of Janakantha, Shamsul 

Haq Tinku of the daily Bhorer Kagoj and Shiekh Hasan of Ajker Kagoj, as they were 

covering protests in Dhaka on 15 August against a government decision to cancel ceremonies 

to mark the death of Bangladesh¹s founder, Sheikh Mujibur Rahman. 

 

Thugs armed with machetes and axes attacked Belal Chowdhury, a reporter with the local 

newspaper Thikana, in a market in the western city of Faridpur on 24 August. Unconscious 

and losing blood, he was taken to Faridpur hospital, where a doctor diagnosed 15 serious 

injuries and ordered his transfer to a hospital in Dhaka. The journalist¹s brother filed a 

complaint with the police naming three local thugs, but a month later no arrests had been 

made. The attack followed death threats by an Islamist group, Touhidi Janata, against 

journalists who supported a local theatre troupe. Fundamentalists had persuaded the local 

authorities to ban the troupe from performing a play called Khatha Krishnakhali on the 

grounds that it was blasphemous, and police had arrested the play¹s author and producer 

following an Islamist street demonstration. 

 

A group called Human Command attacked the press club and assaulted journalist Golam 

Dastagir in the southern town of Char Fashion on 29 August after several newspapers carried 

reports denouncing the group¹s clandestine activities. A suspected Jamaat-e-Islami member 

known as Mahmud was arrested for the attack, but was freed after BNP members intervened 

 

Journalists accompanying opposition leader Sheikh Hasina on a tour of the southwest were 

attacked on 30 August in Kolarua, where BNP activists had erected roadblocks. When 

Hasina¹s vehicle slowed down, hundreds of persons armed with sticks and steel bars attacked 



the motorcade, throwing bricks and home-made firebombs. Hasina¹s police escort managed 

to protect her vehicle and clear the road. But journalists Kalidas Rai, Yearob Hossein, 

Hibrahim Hossein and Habibur Rahman, who were at the rear of the convoy, were attacked 

and injured by BNP activists. They sought refuge in the Kolarua press club, but the BNP 

thugs continued to insult and hit them, despite the presence of police. After being besieged 

for 30 minutes, the four journalists were escorted by the police to the Kolarua police station. 

This in turn was invaded by activists from the BNP¹s student wing, who threatened that the 

journalists would not leave alive. Two hours later, as they were about to leave the police 

station under police escort, one of the four, Rahman, a reporter for the Runner, was attacked 

by Abdul Kader Bacchu, the leader of the local branch of the BNP¹s youth wing. Three days 

later, journalists of the district staged a march to protest against the attack. Rahman filed a 

complaint against six activists linked to the BNP. 

 

BNP counter-demonstrators attacked about 10 journalists during a meeting on 7 September in 

the southern city of Barisal to protest against the closure of the television station ETV. Those 

attacked included Mintu Basu, Bhorer Dak correspondent Shamin Ahmed, and Monir 

Hossain of the government-run Bangladesh Television. Shawkat Milton of Janakantha was 

pursued, thrown to ground and badly beaten, and had to be hospitalised with several 

fractures. Belayet Hossein Bablu, a reporter with the local daily Shahnama, was critically 

injured to the head. Passers-by went to the help of Masum Nizam, a photographer with the 

local Dakinanchal, who was also hit. Another group of counter-demonstrators attacked 

Shamsuddin Haider Dalim, Kauser Mahmud, J.E. Mamoon and Badal Mustafiz of ETV, 

ordering them to leave town or face reprisals. 

 

Anti-riot police attacked about 10 photographers from different national dailies on 10 

September in reprisal for newly published photos showing engineering school students being 

injured by police during demonstrations. Police first attacked Ajker Kagoj photographer 

Mamun Abedin, and detained him. When a group of colleagues went to demand his release, 

police hit them with batons and kicked them. One policeman grabbed Agence France-Presse 

photographer Samad Jewel by the throat. 

 

Mujib Masud and Mamoon Abdullah, reporters with ³Roving Eye,² a programme carried by 

the privately-owned TV station Channel i, were attacked and kidnapped by education 

ministry staff while in a government building on 27 October because of a report criticising 

the state of the education system. They were rescued by members of Dhaka Reporters Unity, 

an organisation of journalists. 

 

At least 130 journalists threatened 

Shakir Ahmed, a journalist with the newspaper Ittefaq, received death threats by telephone in 

Dhaka on 1 January 2002. His caller criticised his reports on the problems of the city¹s bus 

service. Ahmed filed a complaint with the police. 

 



Deep Azad, Jugantor¹s bureau chief in the southwestern city of Khulna, received death threats 

by telephone and letters on 2 January which may have been linked to the publication nine 

days before of a report on extortion by BNP members. 

 

Abdus Sabur, Dinkal¹s correspondent in the northwestern city of Rajshahi, was threatened on 

2 January with having his legs and arms broken if he continued to write about one of the 

city¹s leading figures, Dr. Ajhar Uddin. The newspaper Prothom Alo said he was also told to 

leave town. A few days before, Dinkal had run a series of reports about corruption in 

Rajshahi¹s hospital and alleged links between certain members of the medical staff and a 

local criminal gang. 

 

Abdullah Al Jaber, the brother of Prothom Alo correspondent Mamun Abdullah, was attacked 

in the southeastern city of Chittagong on 7 January by thugs led by Jahurul Alam, a former 

BNP youth leader. He was beaten with gun butts and a steel bar, but finally managed to 

escape. His assailants were angry about a report his brother wrote on their group in the 

newspaper¹s issue of 10 November 2001. Activists had often threatened the family since the 

report came out. 

 

Angered by a report about him, Minhaj Fakir and other armed BNP activists threatened to kill 

Tapan Basu, correspondent for the daily Ajker Kagoj in Agailjhara, near the southern city of 

Barisal, on 8 January. Fakir gave orders for Basu to be hunted down in order to ³give him a 

good lesson.² The newspaper Bhorer Kagoj reported that Basu holed up for several days in 

his home, fearing for his life. 

 

An officer at Siddhirganj police station (in Narayanganj district, south of the capital) insulted 

and threatened Jugantor journalist Hossain Chisti Shiplu on 11 January. 

 

BNP youth activists threatened Kartik Das, Prothom Alo correspondent in the southwestern 

town of Narail, on 16 January. Attorney Mokbul Hossain, one of the ruling party¹s local 

leaders, detained the journalist in the centre of the town and threatened him with reprisals if 

he continued to report on the BNP¹s activities. Das asked the police for protection. 

 

Saidur Rahman, the brother of a government minister¹s close associate, threatened to kill 

Mushin Ali Angur, Janakantha correspondent in the western town of Meherpur, during a 

telephone call on 21 January. 

 

Sushanta Kanu, Prothom Alo correspondent and press club president in the northern city of 

Jamalpur, was threatened by local BNP leader Mahbubur Rahman Ansari on 26 January at a 

meeting with local authorities. Kanu had protested when deputy finance minister Anwaruk 

Kabir Talukder accused local journalists of corruption. At the end of the meeting, Ansari and 

other BNP leaders tackled Kanu and said he would pay with his life for insulting the deputy 

minister. The press club asked Ansari to apologise. He responded with further threats, saying 

that Kanu, a Hindu, could be the victim of religious violence. Kanu also received dozens of 



death threats on his mobile telephone. The Jamapur police refused to register his complaint 

against Ansari. 

 

Abul Kalam Azad, correspondent of the newspaper Manavzamin, was manhandled and 

threatened on 31 January by a drug trafficker in Mongla, in the southwestern Khulna district. 

 

Shahina Ajmeen, Jugantor bureau chief in the southern city of Barisal, was threatened on 4 

February by young BNP supporters and gang members who tried to set fire to his office. 

 

Shahidul Islam Biswas, BNP parliamentarian for the western city of Chuadanga, threatened 

to kill Rajib Ahmed, an editorialist with the regional newspaper Matabangha, on 4 February 

after he wrote a series of articles accusing the mayor of Chaudanga, Biswas¹ brother, of 

corruption and nepotism. Ahmed, who lives in Dhaka, received a series of telephone calls 

warning him not to go to Chaudanga if he wanted to stay alive. 

 

Habibur Rahman Badal, Ittefaq correspondent in Narayanganj, southeast of the capital, was 

threatened with reprisals by telephone on 5 February in connection with an article he wrote. 

 

Mahahub Rahman Biplob, a reporter for the local newspaper Dabanol in the northern town of 

Badarganj, was threatened with arrest by a police officer on 9 February. 

 

BNP activists threatened A. Musharraf Hussain, Ittefaq correspondent in the northern city of 

Jamalpur, on 27 February as a result of two stories in the previous day¹s issue of the 

newspaper about the ³terrorist² activities of two BNP members, Milon Ansari et Ajmeri Alam 

Sohan. Hussain was working in his office at the local journalists¹ association when he 

received a visit from Sohan¹s elder brother, who threatened to kill him if he published any 

more reports about Sohan. 

 

Abu Sawood Masud, a journalist with the daily Manavzamin in Dhaka, received anonymous 

telephone calls on 27 February advising him to stop writing about a political activist¹s 

murder. 

 

Rafiqul Bahar, a journalist with Prothom Alo in the southeastern city of Chittagong, received 

a package containing a shroud on 4 March. A written message and calls to his mobile phone 

confirmed that this was intended as a death threat, his editor said. On 26 February, the 

newspaper had run on its front page a photograph of the deputy interior minister at a public 

meeting in Chittagong. Behind him, their faces circled in red by the newspaper, could be seen 

two activists wanted for murder who were being protected by local authorities. The deputy 

minister had reacted by questioning the ³professionalism² of the journalists involved, without 

giving a thought to Bahar¹s security or explaining why he was next to two persons wanted for 

murder. Similarly, a local BNP leader had cautioned journalists who published ³inaccurate 

information.² On 28 February, local BNP youth leader Muhammad Abdur Razzak  one of the 

two circled in red  had sued Bahar and the newspaper¹s editor for libel. 

 



Shafiqul Islam, Ittefaq correspondent in the central town of Sharishabrai, was threatened by a 

police official on 5 March as a result of a report on a dispute between him and BNP leaders. 

 

Mohammed Abu Taleb, press club president and Ittefaq correspondent in Keraniganj (near 

Dhaka), was threatened on 7 March by thugs who criticised a report he had written about a 

leader of the ruling BNP party. 

 

Moktar Hossain, correspondent for the daily Bhorer Kagoj in the southwestern city of 

Khulna, received telephone threats on 9 March after reporting on organised crime. 

 

Mahfuzzaman Rubel, correspondent for the regional weekly Sona Masjid in the northern 

town of Mahadevpur, received a death threat on 10 March as a result of an article on 

trafficking in the area. 

 

Thugs in the southern city of Barisal ransacked the home of Nazrul Islam, a Prothom Alo 

correspondent, on 11 March. The journalist and his family went into hiding for several days 

for fear of further reprisals. 

 

Prothom Alo¹s editor had to send a reporter from headquarters to Maniganj in March to write 

about the activities of the president of parliament and his son, who are from the area, because 

the local correspondent felt it was too dangerous for him to do so. The local correspondent 

nonetheless went into hiding for several days. The parliamentary president¹s supporters 

confiscated copies of the newspaper in Maniganj. 

 

BNP supporters threatened to kill Mohammad Jamaluddin, correspondent for the daily 

Manavzamin, and Bakhtiar Islam Munna, correspondent for Prothom Alo, on 14 March in the 

southeastern town of Feni. The instigator of these threats, Mushfiqur Rahman, was on a local 

list of wanted criminals, but police never tried to arrest him. 

 

Anonymous callers threatened to kill Prothom Alo¹s correspondent Tuhin Aryanak in the 

southwestern town of Meherpur after the newspaper ran an article on 15 March about 

complicity between members of the ruling party and outlawed armed groups. 

 

Fifty-six journalists in the northern town of Gaibandha asked for police protection on 20 

March after receiving death threats from thugs who had already beaten up an employee of the 

local press club. 

 

At a public meeting on 23 March, Maulana Delwar Hossain Sayeedi, a member of parliament 

for Jamaat-e-Islami (a junior member of the ruling alliance), criticised journalists who 

³confuse Muslims and Islamists² and called for blood tests for journalists ³to see if they are 

Muslims or not.² 

 

Tanvir Hassan, Prothom Alo¹s correspondent in Munshiganj (south of the capital), received a 

death threat on 28 March following a report on security in the area. 



 

Youths linked to a BNP leader in the western city of Jessore warned Delwar Hossain 

Khokon, editor of the local newspaper Lokesamaj, on 4 April that he would see his own 

³lifeless body in the streets.² Khokon, who is himself close to another BNP leader, had just 

published the photographs of criminals on the front page. Police detained one of them. 

 

Thugs employed by a BNP leader in the southern town of Boalmari threatened to break the 

hands and legs of Prothom Alo correspondent Russel Ahmed on 4 April after he wrote 

several pieces on organised crime. 

 

Gang members on 5 April threatened to kill M.A. Feroz and Latif Siddiqi, two journalists 

based in Gazipur (north of Dhaka), and blow up the town¹s press club after they wrote an 

article about a local underworld leader¹s involvement in illegal gambling. 

 

Young BNP activists in Nawabganj (near Dhaka) on 13 April threatened to cut off the hands 

and legs of local journalists who had reported in their newspapers that a recently arrested 

criminal belonged to their organisation. The police advised the journalists not to file a 

complaint. 

 

Zahurul Islam Thandu, Jugantor¹s correspondent in the northern town of Sarishabari, asked 

the police for protection on 15 April after gang members forced their way into his home for 

the third time in a month in order to make death threats. 

 

BNP local branch leader Sheikh Wahiduzzaman Dipu threatened to kill journalists Delwar 

Hossain of Purbanchal, Sheikh Ahsanul Karim of Manavzamin, Rezaul Karim of Ittefaq, 

Babul Sardar of Janakantha, S. M. Tajjudin of Prabartan and Azadul Haque of Runner in the 

southwestern city of Bagerhat on 2 May because of the reports they had written about him. 

He also threatened to blow up the offices of the local daily Purbanchal, while some of 

supporters went to the journalists¹ homes and harassed their families. The journalists filed a 

joint complaint. 

 

BNP parliamentarian Abdul Gafur Bhuiya told Salim Zahid of the newspaper Ajker Kagoj in 

Dhaka of 21 May that, ³your life as a journalist is over,² after he wrote a report on the 

parliamentarian¹s implication in a case of corruption. 

 

Six journalists in the northern city of Lalmonirhat asked the prime minister on 22 May to 

ensure their security after they received death threats from a local criminal organisation, 

which had already ransacked the local officers of the news agency UNB. 

 

Backed by BNP leaders, Muslim religious leaders in the northern town of Raiganj threatened 

at least five reporters after their newspapers commented on the religious punishment imposed 

in a case of rape, in which the victim was sentenced to 101 lashes and the perpetrator was 

fined 155 euros. 



Arifur Rahman of the daily Prothom Alo received death threats on his mobile phone and at 

his office on 15 July from a certain Pabani, who claimed to be the son of the BNP¹s chief 

whip in parliament, Khandaker Delwar Hossain. The newspaper had just run a front-page 

story on a vast extortion racket by truck drivers on the Dhaka-Aricha motorway west of the 

capital. 

 

Manzur Ahsan Elahi, editor of the local daily Andoloner Bazar in the western city of Kushtia, 

was threatened with reprisals if he continued to bring out his newspaper on 2 August, a day 

after he ran a front-page story on the burgeoning power of a local drug trafficker. He called 

the police but they took no action. At nightfall, armed men went to the newspaper¹s offices 

and padlocked the entrance. Then they forced their way into the Quality Printing Press, which 

prints Andoloner Bazar and three other newspapers, Bajropath, Ajker Alo and Bangladesh 

Barta, vandalised the presses and threatened employees. None of the four newspapers was 

able to appear the next day. 

 

The head of security at Rajshahi university (in the west of the country) threatened to ³break 

the legs² of any journalist trying to enter the campus on 10 August. The next day, journalists 

were formally denied access to the campus. The head of security had already brought 

complaints against correspondents on the campus, trying to stop them from being students 

and journalists at the same time. Prothom Alo correspondent Mahboob Alam Lablu took 

refuge at a local station after receiving a telephone threat from the head of security. 

 

Leaders of the local branch of the Islamist party Jamaat-e-Islami barred the way of the 

Janakhanta correspondent in the northern town of Parbatipur on 14 August, insulting him and 

threatening to kill him because of a report that appeared in the newspaper that morning. 

 

The imam of the mosque in the northern city of Mymensingh and his followers threatened to 

sue and kill Janakantha correspondent Babul Hossain on 14 August because of a report 

implicating the imam in irregularities in the mosque¹s finances. 

 

Shawkat Milton, Janakantha¹s correspondent in the southern city of Barisal, fled to Dhaka at 

the start of September fearing for his safety because BNP activists had just held rallies to 

protest against ³media terrorism.² 

 

Local authorities in Derai, a small town in the northeastern Sunamganj district, brought a 

complaint against Jugantor correspondent Tipu Sultan on 1 September, accusing him of 

³blackmail and extortion² in connection with reports published on 28 August about corruption 

in the municipal government. Sultan tried to file a complaint against the local authorities for 

harassment on 2 September, but the police refused to register it. He then went into hiding 

while a local judge issued a warrant for his arrest. He preemptively obtained his release on 

bail on 8 September, before being detained. But Derai¹s mayor continued to threaten Sultan, 

and accused him at a press conference of ³immoral practices² and of being a disgrace to the 

press corps. 

 



Shubrata Bappi, Prothom Alo correspondent in the southern town of Gopalganj, was 

threatened on 23 September by a local BNP youth leader identified as Hussein because he 

had reported the previous day that thugs fired volleys of shots in the air as school students 

were going by. Hussein told Bappi his body would be ³riddled with bullets² if the newspaper 

did not publish a correction. 

 

Pressure and obstruction 

The government changed the distribution of newspapers to Bangladesh¹s embassies 

worldwide at the start of January, adding the BNP newspaper Dinkal and two newspapers 

that support Jamaat-e-Islami (junior partner in the BNP-led ruling coalition), Sangram and 

Inqilab. The three newspaper had been removed from the distribution list by the previous 

government of Sheihk Hasina. At the same time, many fewer of copies of Janakantha, 

Prothom Alo, Jugantor and Sangbad (dailies that criticise the government) were henceforth 

included in diplomatic pouches. A foreign minister spokesperson acknowledged that changes 

had been made. 

 

Police in Nikly, in the Kishoreganj district northeast of Dhaka, registered a complaint against 

Ittefaq correspondent Abu Zaman Khokon by local BNP leader Abdur Rashid on 11 January. 

Khokon, who faced the possibility of arrest, said the accusations were fabricated in order to 

silence him. 

 

The Dhaka power company DESA cut off supply to the printing press of the daily Janakantha 

without warning on 16 January. A DESA employee said the orders to cut power had come 

³from on high.² The newspaper insisted that it had paid its latest bills and claimed that it was 

being punished for criticising the Khaleda Zia government. In response to a complaint by the 

newspaper, a Dhaka court ordered that power be reconnected on 20 January. 

 

Radio and TV crews were denied access to the annual world congress of imams in Tongi, 

near Dhaka, on 21 January. 

 

The management of Metro Wave, the only privately-owned FM radio station, decided to stop 

carrying political news in January. It cited technical problems, but a former member of the 

editorial staff said the station may have pressured to take this step. When launched in 2000, 

Metro Wave was authorised to broadcast ³positive news² but no politics. Subsequently, from 

July 2001 to January 2002, the authorities permitted Metro Wave to broadcast news 

programmes. 

 

The government on 7 February banned distribution of the 11 February issue of the US 

magazine Newsweek. The department of press and information said this was because the 

issue contained a representation of the Prophet Muhammad that was likely to shock Muslim 

believers. An issue of Newsweek with a report on Islam was banned in Bangladesh in 

September 2000. 

 



A judge in the southeastern city of Chittagong on 19 February ordered the police to formally 

register the complaint made on 26 January by local underworld leader Mahbubul Alam 

against three newspaper correspondents in the nearby town of Sitakundu: Mahmudul Haque 

of Sangram, Didar Hossain Tutul of Jugantor and Mohammed Hedayet of Karnaphuli. The 

complaint was prompted by articles implicating Alam in extortion, kidnapping and the illegal 

recycling of shipwrecked vessels. Alam brought a similar complaint on 6 February against 

Prothom Alo correspondent Ekramul Haque Bulbul. 

 

Thugs vandalised the offices of the local newspaper Ajker Alo in the western city of Kushtia 

on 9 March, threatening further reprisals if it did not stop carrying reports about extortion 

rackets in the district. 

 

Police in Keraniganj (south of Dhaka) registered a complaint on 9 March against five 

journalists with different newspapers who had accused BNP officials of fraudulent practices. 

 

The new information minister, Tariqul Islam, called for ³responsible journalism² on 13 

March, threatening to prosecute news media that stir up ³social unrest.² 

 

Anti-riot police and guards posted around parliament in Dhaka turned away journalists during 

a debate on a new public security law on 22 March. Parliamentary public relations officials 

had to intervene so that most of the reporters could be allowed into the building. However, 

crews from the privately-owned television stations ETV, ATN Bangla and Channel i News 

were not admitted. 

 

The Islamist movement Bangladesh Khelafat Andolon staged a protest outside the 

headquarters of the daily Jugantor in Dhaka on 29 March after it published a short story by 

writer Shelina Hossain deemed to have ³wounded² Muslims. The movement, which wants 

Bangladesh to become an Islamic republic, said newspapers should ban such writing. The 

newspaper apologised for upsetting Muslim believers, but stressed that it was a piece of 

fiction, not an editorial. The author also said there had been no intent to hurt Moslems. The 

story was about the rape of a young girl in a village. 

 

At the start of April, parliament began considering a bill proposed by ruling party 

parliamentarian Mohammad Abu Hena that would create the offence of ³contempt of 

parliament² along the lines of ³contempt of court² and introduce long prisons sentences for 

journalists who defame parliamentarians. Journalists would face sentences of two to seven 

years in prison and fines of 1,500 to 8,000 euros. Called the Special Privileges and Powers 

Act 2002, the proposed law sparked an outcry from the privately-owned news media. 

Shafiqur Rahman, president of the Parliamentary Journalists Association, said if the bill were 

passed, journalists would have nothing more to contribute and ³it would be pointless going to 

parliament.² Working journalists, like any other persons inside the parliament building who 

are not employees or parliamentarians, were defined in the draft law as ³strangers² who under 

no circumstances could report sensitive matters discussed in parliament. Called a new ³black 

law² by an opposition leader, the bill had still not been passed at the end of 2002. 



 

A French TV crew consisting of reporter Joy Banerjee, a cameraman and a sound technician 

were closely watched when they prepared a report on microcredits in Bangladesh in April. As 

required by law, the crew was permanently accompanied by a cameraman appointed by the 

governmental department of films and publications. They had to specify in advance the hours 

and places where they were going to shoot. Their interviews were recorded. Police and 

security service agents questioned the persons they interviewed and the staff of their hotel. 

Banerjee said the government never believed they were reporting on microcredits and 

suspected all along that they were looking into repression against Hindu and Christian 

communities. 

 

The interior ministry announced on 3 April that all copies of the 4 April issue of the Hong-

Kong based magazine Far Eastern Economic Review had been confiscated and that its 

³publication, sale, distribution and possession² were banned in Bangladesh. The reason was a 

report by Bangkok-based journalist Bertil Lintner, headlined ³A Cocoon of Terror,² on the 

growing power of Islamist groups in Bangladesh and the activities of extremists with links to 

international terrorist organisations. Officials said the report was baseless. In parliament, 

Prime Minister Khaleda Zia denounced those at home and abroad who tried to sully the 

country¹s image with ³false and malicious² reports. Most of the mainly daily newspapers 

referred to the FEER article. Some columnists confirmed the emergence of influential 

Islamist groups while pointing out mistakes in Lintner¹s reporting.  Dozens of demonstrators, 

mostly businessmen of Bangladeshi origin, burned copies of the magazine outside its 

headquarters in Hong Kong on 5 April and brandished placards with such slogans as ³FEER 

articles without foundation and false² and ³Far Eastern Error Reporting.² The magazine 

published a response from the Bangladeshi government in its issue of 11 April. 

 

The government increased controls on the issue of press visas as a result of the FEER article. 

An information ministry official quoted by the daily Bhorer Kagoj said the government 

decided on 18 April to limit the visas issued on arrival at the airport to one month. The 

security services were asked to keep better control on foreign journalists arriving with 

tourism visas. Bangladesh¹s embassies were also asked to submit all visa requests by foreign 

journalists to the interior ministry. Salahuddin Akbar, the head of foreign press relations at 

the foreign ministry, told Reporters Without Borders that all foreign TV crews would have to 

be escorted by an information ministry official during their stay. Akbar criticised foreign 

journalists who abused their press visas by reporting on different subjects from those given 

on their application. 

 

Ten journalists with the official news agency BSS were dismissed on 9 April because they 

had been hired during the preceding Awami League administration. In all, some 20 

journalists had been victims of what the opposition called a ³witch-hunt.² 

 

The press in the southern town of Motbaria was harassed by the ruling BNP at the start of 

May and, at one point, its press club was attacked by BNP members who fled when the police 

arrived. This took place after a BNP activist brought a complaint against the press club¹s 



president, Salam Azadi, and its secretary, Mizanur Rahman Mizu, accusing them of defaming 

the prime minister and Motbaria¹s parliamentary representative, Dr Rustam Ali Farazi, 

because they circulated photocopies of newspaper reports from the capital about the alleged 

rape of a young girl by Farazi¹s brother. Government supporters attacked several newspaper 

stands, threatening to burn down vendors¹ homes if they sold Janakantha, Ittefaq or Prothom 

Alo. Copies of these newspapers were seized and burned. 

 

The information minister announced on 19 May that, as a result of an ³agreement² with cable 

TV operators, 13 foreign TV channels including HBO, Star Movies, MTV and AXN were 

banned in Bangladesh in order to combat an ³invasion of foreign culture.²  ATN Bangla, the 

Bangladeshi satellite channel, was also required to drop foreign films that could be ³shocking² 

for the public.  The information ministry argued that since most homes in a poor country like 

Bangladesh only had one TV set, only programmes that could be viewed by the entire family 

should be screened. Because of an outcry from the public and other cable operators, the ban 

was lifted the next day except for the music channels MTV and Channel V. 

 

The managing editor of the newspaper Manavzamin, Matiur Rahman Chowdhury, was 

convicted on 20 May of ³contempt of court² for publishing excerpts of the transcript of a 

telephone conversation between former military president Hussain Mohammad Ershad and 

supreme court president Mohammad Latifur Rahman. Chowdhury was sentenced to a month 

in prison and a fine of 2,000 takas (40 euros), his wife Mahbuba Chowdhury, the newspaper¹s 

editor, was fined the same amount and Gen. Ershad was sentenced to six months in prison. 

All three appealed, thereby delaying execution of the sentences. In the conversation, recorded 

by the Justice Rahman without Gen. Ershad¹s knowledge, Ershad had pressed for a 

favourable judgement in a corruption case.  The high court ruled that publishing a 

confidential conversation between a senior judge and a politician constituted contempt of 

court, and it deplored the newspaper¹s ³sensationalist² treatment. 

 

The privately-owned TV stations Ekushey TV, Channel i and ATN Bangla were denied 

access to parliament by security officials on 4 June when they turned up to cover the first day 

of the budget debate. Asaduzzaman Samrat, parliamentary correspondent for the daily Ajker 

Kagoj, was also refused accreditation to attend the debate. He ascribed his exclusion to his 

reports on irregularities in the management of the parliamentary secretariat¹s budget. 

 

The opposition Awami League on 18 June threatened to sue the state-owned television 

broadcaster BTV and issued warnings to privately-owned stations Ekushey TV, Channel i 

and ATN because of bias in their coverage. A party official maintained that 99.59 per cent of 

BTV¹s coverage of political party activity went to the ruling coalition against 0.41 per cent to 

the opposition. He said the share of coverage accorded the opposition by the privately-owned 

stations was slightly higher but far from satisfactory. 

 

Chowdhury Ataur Rahman, editor of the local daily Aranyabarta and correspondent for 

Manavzamin, and Tarun Chakrabarty, editor of the local daily Protidin Khagrachari and 

correspondent for Ittefaq, were cited for contempt of court on 26 June by the court of the 



southeastern town of Khagrachari because they published a citizens¹ committee communique 

accusing the municipal government of nepotism, favouritism and mismanagement. At a 

protest meeting held at the press club, the journalists called on the government to intervene to 

prevent local officials from harassing them. 

 

Monjurul Azim Palash, the editor of Linkbangla, a magazine targeted at Bangladeshis living 

in Europe, announced in June that he was going to live in exile in Britain because of threats. 

Police had just raided the magazine¹s offices in Dhaka, seizing copies of the May-June 2002 

issue. Police also interrogated members of his family. 

 

The government on 5 July withdrew the licence of Uttarabanga Barta, a local newspaper 

published in the northern town of Natore, on the grounds that an article on independence day 

on 26 March had  referred to Prime Minister Khaleda Zia as the leader of the opposition, and 

to opposition leader Sheikh Hasina as prime minister. The newspaper apologised and 

published a correction the next day. Publisher Hanif Ali Sheikh, a local leader of the 

opposition Awami League, blamed the error on a mistake in the handling of text-editing 

software. Accepting the apology and explanation, the authorities initially decided not to 

withdraw the newspaper¹s licence. But at the behest of the authorities in Dhaka, the local 

administration withdrew the licence three months later under article 20 (D) of the 1973 press 

law. The editor called it a ³political decision² and said he would appeal. 

 

A report in the daily Janakantha on 8 July about alleged corruption in the appointment of 

police officers drew a series of threatening letters from the interior ministry. In the first letter, 

the ministry accused the newspaper of trying to ³demoralise the police² and insisted on being 

told the source of the report within two days. The ministry reiterated its demand in a second 

letter four days after the initial deadline expired. In a third letter on 21 July, the ministry 

threatened prosecution under articles 131 and 132 of the criminal code, which sets heavy 

penalties for sedition. In this letter, the ministry accused the newspaper of again trying to 

demoralise the police by reporting the dismissal of 36 policemen who were veterans of the 

1971 independence war. The newspaper responded that its reporting on corruption should 

help the government punish those responsible. 

 

Haroon Habib was fired on 11 July as special correspondent with the state-owned national 

news agency BSS, a position he had held since the government removed him from his post as 

the agency¹s editor in chief.  Habib ascribed his dismissal to his reporting on religious 

fundamentalism and his ties with opposition leaders. BSS editors said they just had no reason 

to keep him on as a journalist. Habib was named editor in chief by the previous Awami 

League government. The new government kept the editor in chief position under the 

information ministry¹s direct control. 

 

BNP parliamentarian A.K.M. Obaedur Rahman accused the daily Janakantha in parliament 

on 15 July of spreading ³hate and lies against politicians² in an attempt to create a political 

void in Bangladesh and he called on the interior and information ministers to take measures 

against the newspaper. 



 

Doctors in a hospital in the capital prevented journalists Hassanuzaman Tarun of Janakantha, 

Feroz of Prothom Alo and Nasim Shikder of Inqilab from taking photographs of victims of a 

dengue epidemic on 8 August. The same day, a journalist with the daily Manavzamin was 

ejected from the hospital while she was interviewing other victims. Two days before, another 

Janakantha photographer was insulted by a doctor. 

 

The information minister warned the major national dailies on 12 August about the ³harmful² 

impact of their reports of violence and especially crime committed in Bangladesh. The 

minister accused the media of inciting violence in the population. 

 

Tajuddin Manik, a young police officer in the southwestern city Bagherhat who claims to be 

related to the interior minister, threatened to sue Ismail Hossain Litton of Prothom Alo and 

Babul Das of Jugantor because of reports accusing him of corruption and extortion that had 

appeared in several daily newspapers. 

 

Bangladesh¹s leading privately-owned TV station, Ekushey Television (ETV), was stripped 

of its licence by a supreme court ruling issued on 29 August as hundreds of people, including 

performers and human rights activists, waited outside the court in a show of support for ETV. 

Technicians from the state-owned broadcaster BTV immediately shut down ETV¹s 

broadcasts. The supreme court¹s decision upheld the 27 March decision of the Dhaka high 

court closing ETV on the grounds that it obtained its licence under ³illegal conditions² from 

the previous Awami League government, now in opposition. The decision was the result of a 

suit by two university students and a journalist close to the ruling BNP. ETV¹s lawyers had 

appealed the high court¹s decision before the supreme court, which rejected the appeal. 

ETV¹s lawyers then appealed to the supreme court to reconsider its own decision, and it was 

the rejection of this second appeal on 29 August that left ETV with no further legal recourse. 

ETV obtained its licence in 1998, becoming the country¹s first privately-owned news 

channel. It drew a large audience thanks to varied programming that offered an alternative to 

the state-owned television's monotonous, pro-government reporting. Tens of thousands of 

people throughout the country demonstrated against its closure. On 1 September, as 

technicians dismantled the satellite dish on the roof of the ETV building, the interior ministry 

launched an enquiry into the validity of the work permit held by Simon Dring, ETV¹s British 

chief executive and a former BBC correspondent. The government withdrew of Dring¹s visa 

and work permit on 1 October. He left the country the same day. 

 

Security personnel refused to allow accredited journalists into parliament on 10 September.  

Journalists had to get a new pass supplied by the parliament¹s secretariat in order to attend 

sessions. 

 

Correspondents of the dailies Janakantha, Jugantor, Sangbad, Ajker Kagoj, Daily Life, 

Purbakone and Karnaphuli were denied access on 23 September to the air base in the 

southeastern city of Chittagong where joint exercises were to take place involving US fighter 

planes and the Bangladeshi armed forces. 



 

Prime Minister Khaleda Zia urged the news media on 11 October not to publish photographs 

of ³beaten bodies² because they encouraged terrorists to spread terror throughout the country. 

Opposition leader Sheikh Hasina meanwhile accused the media of bowing too readily to 

government pressure. 

 

A foreign minister spokesperson accused certain foreign news media of an orchestrated 

campaign against Bangladesh on 17 October after Time Magazine published a report on the 

presence of al-Qaeda members in Bangladesh. Foreign journalists were abusing an open 

country¹s hospitality, he said. The government refused to confirm whether it had cancelled 

the visa of the journalist who wrote the report, Alex Perry. 

 

The editor of Janakantha received telephone calls on 4 and 5 November from an army officer 

identifying himself as Maj. Javed, who asked him to come to his office. The journalist 

refused. 

 

Housing and public works minister Mirza Abbas announced his intention on 6 November to 

sue the newspaper Jugantor for ³false information² in that day¹s issue, which reported that he 

had links with underworld godfather Kala Farook. At the same time, a member of the central 

committee of the ruling BNP filed a complaint for ³defamation² in connection with the same 

report in the southeastern town of Feni, where the magistrate ordered Jugantor¹s editor and 

the article¹s author to appear in court. On 10 November, the magistrate handling the Dhaka 

complaint issued a warrant for the arrest of Jugantor editor in chief Golam Sarwar and editor 

Salma Islam, as well as Nurul Islam Babul, the chairman of the Jamuna Group which owns 

the newspaper, accusing them of ³defamation² under articles 500 and 501 of the criminal 

code. Two days later, the high court ordered the government to neither arrest nor harass any 

of the three men, and it preemptively ordered their release on bail, even though they had not 

been arrested. 

 

Soldiers raided the offices of the local daily Prabartan in the southern city of Khulna on the 

afternoon of 13 November looking for its editor Mostafa Sarwar. Failing to find him, they 

went looking for him at his home, and then his sister¹s home, again without finding him. The 

army never gave the reasons for this arrest attempt. 

 

At the end of December, the government ordered the privately-owned TV stations Channel i 

and ATN to broadcast at least two items from the official news agency BSS in every news 

bulletin. 


